Marjolein Visser
Directeur MarketWise

Terug naar overzicht

Wat wilde je vroeger worden?
‘Onderwijzeres, net als mijn moeder die begin jaren ’60 als één van de eerste getrouwde vrouwen weer volledig aan de slag ging op een basisschool in Amsterdam.’

Wie is jouw rolmodel? 
‘Voor Neelie Kroes heb ik altijd enorme bewondering gehad. Wilskrachtig, duidelijk in haar communicatie, op zoek naar vernieuwing, nergens bang voor. Jammer dat haar politieke kleur nogal afwijkt van de mijne.’

Wat heeft jou gebracht op de plek waar je nu bent?    
‘Wilskracht, ambitie, intelligentie, verantwoordelijkheid nemen, echt willen begrijpen, blijven leren, streven naar kwaliteit en anderen helpen het beste uit zichzelf te halen. Dat ik gestart ben in een echt mannenbedrijf met leidinggevenden die overtuigd waren van mijn kwaliteiten en mij hielpen zelfvertrouwen op te bouwen en barrières te slechten, heeft me geholpen in mijn kansen te geloven. En daar begint het mee…’

Wat zijn de levenslessen die je wilt doorgeven?             
‘Laat je door niemand intimideren. Vraag je af wat de ander beweegt en waarom jij je geïntimideerd voelt. Wat kan helpen om samen verder te komen? Kom waar mogelijk tegemoet aan de behoeften van mensen met wie je werkt, maar blijf dichtbij jezelf. Laat de verantwoordelijkheid waar hij ligt, ook al verwacht je dat het mis gaat. Blijf doorvragen en tactvol attenderen op knelpunten, maar gun mensen het recht om fouten te maken. Pick your battles. En vergeet vooral niet aan te geven wat jij nodig hebt om jouw doelen te bereiken: dat getuigt van kracht. Vrouwen die niet vragen, worden overgeslagen.’

Waarin ben je zelf een rolmodel?          
‘Op 28-jarige leeftijd was ik de eerste vrouw die binnen NS een marketingafdeling leidde, een paar jaar later één van de eerste vrouwen in de directie van een bekende financiële dienstverlener. In 1994 werd ik de jongste en eerste vrouwelijke register marketeer. Sinds die tijd ben ik mentor van talentvolle, jonge vrouwelijke marketingprofessionals. Acht jaar geleden ontdekte ik dat de kennis over digitale marketing in Nederland op een bedenkelijk peil stond. Toen heb ik me voorgenomen om het marketingonderwijs op een hoger plan te tillen, door kennis en praktische inzichten van een aantal topspecialisten te bundelen in een alomvattend boek. Nu komen er jaarlijks zo’n 5.000 studenten op de arbeidsmarkt die met dat gedachtengoed aan de slag gaan. Inmiddels wordt het boek ook gebruikt in onder andere Australië, de USA en het VK. Daar ben ik enorm trots op. Met die fundamentele bijdrage aan het onderwijs is de cirkel rond.’