Hoe kom je zo snel mogelijk in beeld bij boards die nieuwe leden zoeken?

Je bent hooggekwalificeerd en je wilt je talent inzetten op een toppositie. Maar hoe kom je daar? Hiermee willen we je graag op weg helpen.

Zorg dat je zichtbaar bent

Zichtbaar worden realiseer je allereerst met een inschrijving in de database van topvrouwen.nl (op de website lees je aan welke criteria je precies moet voldoen om in de database opgenomen te kunnen worden). Bij inschrijving op topvrouwen.nl vragen we je om een up to date profiel waarin je duidelijk maakt wat jouw talent, kennis en ervaring is. Blijf dit profiel met regelmaat updaten. Zorg dat je bovendien vindbaar bent op social media als LinkedIn en Twitter en werk aan een actueel cv. Zoek zelf contact met de media. Stel je niet te bescheiden op: Be good and tell it!

Focus: weet wat je wilt bereiken

Het maakt een groot verschil of je bestuurder wilt worden bij een zorginstelling of grote bank. Hoe specifieker je doel, hoe makkelijker de ‘reis.’ Maak jouw wensen kenbaar binnen je eigen netwerk, zodat mensen met je mee kunnen denken.

Breng je eigen netwerk in kaart

Wat is de waarde van jouw sociale kapitaal? Zie je netwerk als asset waarmee jezelf kunt onderscheiden. Wie ken jij en wie kennen jouw kennissen? Waar ben je lid van? Welke nevenactiviteiten verricht je en is het wellicht wijs daar binnen keuzes te maken, zodat je recht op je doel afgaat? Bestaande netwerken kun je kritisch onder de loep nemen: hoe kun je ze beter benutten, kunnen ze dienen als brug naar elders? Probeer ook diversiteit in je eigen netwerk te bevorderen: introduceer eens een ander en vraag anderen jou te introduceren. Hiermee doorbreek je het soort-zoekt-soort-principe.

Ontdek wie er binnen jouw netwerk verbonden is met de organisaties met toekomstige vacatures. Bedenk dat de top-200 maar een klein deel is van de inmiddels 5.000 bedrijven die vallen onder de Wet bestuur en toezicht. Zorg dat je weet wanneer er binnen organisaties waar jij graag aan de slag wilt vacatures ontstaan. Je kunt ook zelf een klein veldonderzoek starten: hoe ziet het netwerk van bedrijven uit een bepaalde regio of sector eruit? Welke bedrijven hebben nog helemaal geen vrouwen in de boardroom?